Vad händer efter Facebook?

Vad händer efter Facebook?





För två år sedan slog den då relativt nya myndigheten för yrkeshögskolestudier fast att det inte fanns någon framtid för sociala medier och ansåg därför att utbildningar inom dylika ämnen inte behövdes. Det påminner lite om när personer i historien har ratat radio och TV’s framtid – man skrattar i efterhand åt hur fel de hade. Men nu kommer siffror som påstår att det går sämre och sämre för vissa nätbaserade “communities”.  


“Everybody talks about quitting Facebook, but nobody ever expects anybody to actually do it.” Så börjar en artikel på MSNBC från i måndags. Fler och fler påstås lämna Facebook och lika många pratar om att det behöver hända något med internetjätten för att intresset ska hållas uppe. 


Enligt artikeln har 6 miljoner amerikaner avaktiverat sitt konto sen årsskiftet. Hur många som har reggat ett nytt konto eller återaktiverat ett gammalt nämns inte. På Flashback diskuteras naturligtvis ämnet häftigt, raljant men också klarsynt. 

Signaturen Bengt-Gerhard skriver: Facebooks problem är att ingen egentligen begriper vad man gör där mer än att vara nyfiken på denna modefluga. Att investera i facebooks aktier bör göras på kortsiktiga termer tror jag. För folk står inte ut med en sida som inte har något klart mål eller tydlig affärsidé.



Kanske ligger det något i det resonemanget, men jag tror inte att lösningen ligger i att just skapa en glasklar mening med Facebook. Det faktum att Lunarstorm gick i graven efter tio år tas upp i debatten som ett kvitto på att ingenting varar för evigt. Men egentligen finns det ingen större skillnad mellan de två nätverkssajterna och anledningen till att Lunarstorm lades ner var främst att andra liknande sidor utvecklades snabbare. 


Nätverkandet är här för att stanna och det redan slitna uttrycket “sociala medier” kommer att leva kvar om än möjligen under ett annat namn. Facebook är förmodligen långt ifrån döden och kommer definitivt inte att ge vika förrän det finns en värdig efterträdare. Ett inte helt otänkbart scenario vore att jätten slår sig ihop med en eller flera andra tjänster och på så sätt utvidgar sin användarvänlighet och sitt syfte. Nätverksberoendet hos unga+ är väl inarbetat och en plats att ventilera och uttrycka sig på måste helt enkelt finnas.


Facebook växer fortfarande, trots att miljontals användare lämnar sajten, men plattformen måste alltså utvecklas för att behålla sitt grepp. Nytänkande hjärnor behövs. En kompis påminde mig i morse om att rulltrappor först förekom i science fiction-filmer för att sen bli verklighet. Kanske måste vi använda oss av sci-fi-hjärnor eller barn för att börja tänka mer gränslöst. 


Vad blir nästa stora grej efter Facebook? 




Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s